Wat is Yoga?

Fotolia_14967311_Sweb

Yoga is duizenden jaren geleden ontwikkeld in het Oosten en gebaseerd op kennis over de relatie tussen lichaam en geest. Die kennis kun je ten dele ook in het Boeddhisme en Hindoeïsme terugvinden. Maar de focus verschilt: in de Oosterse religies ligt de nadruk op vaste rituelen, gebed en een godsbesef. In yoga werk je met name aan een positieve manier van leven en zorg je voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Yoga betekent het in balans brengen van lichaam en geest. Het woord Yoga betekent ‘verbinden’. Maar het verbinden gaat verder. In deze hectische maatschappij zitten mensen veel in hun ‘hoofd’. Misschien heb je  wel eens van deze uitdrukking gehoord. Het houdt niets anders in dan veel met denken bezig zijn ipv met het hart leven en voelen wat er in je lijf gebeurt. Het gevolg van veel denken en piekeren geeft psychosomatische klachten. Bijna 80% van alle lichamelijke klachten, ontstaan hierdoor.

Yoga maakt je bewust van je innerlijke belevingswereld, wat je een rijke kennis over jezelf in alle toonlagen, zowel fysiek als geestelijk oplevert. In de hectiek van het leven, vergeten we onszelf vaak, terwijl liefdevolle aandacht voor het innerlijk ons juist in balans brengt en ons ook met een meer tevreden en vrediger gevoel naar onszelf en de buitenwereld laten kijken. De maatschappij en de media prikkelen ons continue en brengen ons ver van onszelf vandaan. Yoga helpt je om dicht bij jezelf te blijven, bij je eigen kern en de harmonische verbinding weer met de eigen IK te vinden.

YOGA LEEFREGELS

Yoga is gebaseerd op het 8-voudig pad zoals beschreven in de yogasutra’s van grondlegger Patanjali, met als doel om dit algehele systeem te integreren middels yoga beoefening en daarbij in hoofdzaak de gedachtestroom te beheersen en te verstillen, wat leidt tot een staat van nirvana; gelukzaligheid (vertaald een staat van Zijn waarbij we in pure harmonie/balans verkeren)

  • Yama’s: universele gedragsregels als geweldloosheid beoefenen, de waarheid spreken, niet stelen, Matigheid en begeerteloosheid
  • Niyama’s: gedragsregels voor jezelf als zuiverheid, tevredenheid, zelfdiscipline, zelfstudie en overgave
  • Asana – Yogahoudingen om een goede lichamelijke gezondheid te krijgen en te behouden
  • Pranayam – Beheersen van de Ademhaling
  • Pratyahara – Beheersen van de zintuigen
  • Dharana – Beheersen van de concentratie
  • Dhanya – Meditatie, beheersen van de gedachtestromen
  • Nirvana – Eenwording/gelukzaligheid

 

BELANGRIJKE ADVIEZEN:

  • Verwacht van yoga geen wonderen! Wel zul je bij regelmatige beoefening zeker een toename in vitaliteit, gevoel van welzijn, soepelheid, rust in de gedachtestroom en meer focus ervaren.
  • Yoga is veel in de publiciteit. Dat is op zich gunstig, maar de wijze waarop het gepresenteerd wordt schikt ook veel mensen af of geeft men een verkeerd beeld. Voor de duidelijkheid: Nee, je hoeft niet lenig of soepel te zijn en uren te kunnen stilzitten. Yoga wordt ook niet alleen maar beoefend door slanke modellen! Yoga is er voor iedereen, slank, vol, lang, klein, stijf, oversoepel, onrustig, met fysieke/mentale of zonder fysieke/mentale klachten. Yoga kan geheel worden aangepast aan je kunnen.
  • Start je als beginner? Let dan op dat je vooral binnen uw grenzen blijft.
  • De belangrijkste basis voor het integreren van en groeien in Yoga is het vertrouwen in de docent en lesstijl. Wanneer hiervan geen sprake is doordat de lesvorm of stijl van lesgeven niet aanspreekt of niet goed aanvoelt, dient te allen tijden direct te worden overwogen om naar een ander lesuur/docent over te gaan.
  • Yoga kan veel voor je doen, echter de eerste resultaten merk je pas na 3 tot 6 maanden, de ontspannende uitwerking is wel meestal direct na een les waarneembaar
  • Yoga werkt in op de diepere bewustzijnslagen, dit kan soms weerstand geven omdat het je reflecteert hoe je nu met je lichaam of geest omgaat
  • Geef je zelf daarom de tijd om aan de docente, stijl Yoga en lesopbouw te wennen, zodat je Yoga eigen kunt maken
  • Yoga is niet vergelijkbaar met een sportbeoefening, omdat bij dit systeem van oefeningen, bewuste ademhalingen, focussen en visualiseren van je wordt gevraagd om op weg naar binnen te gaan en je zelf meer te leren ontdekken. Hierdoor sta je meer bewust en beheerster in het leven
  • Stel je er op in dat je je doel alleen kunt behalen, zonder er een tijdslimiet aan te koppelen, anders zal yoga je niet het gewenste resultaat bieden
  • Yoga garandeert geen oplossingen voor bestaande mentale of psychische klachten echter kan wel veel voor je betekenen als ondersteuning van o.a. behandelingen vanuit de reguliere geneeskunde.
  • De werking van Yoga is wetenschappelijk bewezen, ‘google’ maar eens!

Pin It on Pinterest